Конструкція шини
Основними «інгредієнтами» у виробництві шини є: гума, яка в свою чергу виготовляється з натуральних або синтетичних каучуків, а також кордова тканина (яка може бути виготовлена з металевих ниток), полімерні та текстильні нитки.
Структуру шини можна побачити нижче:

Структура шини:
1 — протектор;
2 — плечова частина;
3 — каркас;
4 — бічна частина (боковина, крило шини);
5 — брекер і подушковий шар;
6 — додаткова вставка у плечовій зоні(зелен.кол.);
7 — бортове кільцу; 8 — бортова частина.
Протектор – зовнішня масивна гумова частина покришки, як правило, розчленована у вигляді малюнка, що забезпечує зчеплення колеса з дорогою і захищає брекер і каркас від пошкоджень.
Плечова частина (зона) – частина протектора покришки, яка розташована між біговою доріжкою і бічною стінкою.
Каркас покришки – частина покришки, що складається з одного або декількох шарів прогумованого корду, закріплених на бортових кільцях, при накачаній газом або повітрям шині сприймає зусилля, що виникають під час експлуатації транспортного засобу.
Бічна частина (крило шини) – бічна частина покришки, розташована між плечовою зоною і бортом, яка складається з гумовокордних шарів каркасу, розділених гумовими прошарками, і яка захищена покривною гумою – боковиною.
Брекер – частина покришки, що складається з шарів корду або гуми і розташована між каркасом і протектором.
Бортове кільце – жорстка, практично нерозтяжна частина покришки, що складається з одного або декількох кілець, виготовлених, як правило, з багатьох витків сталевого дроту, що забезпечує посадку і фіксацію покришки на ободі колеса.
За типом конструкції залежно від орієнтації ниток корду в каркасі розрізняють шини:
Діагональні

Радіальні

Сіра зона: шина без навантаження
Зона, позначена пунктиром: шина під навантаженням
Діагональна шина | Радіальна шина |
Діагональна шина має каркас з однієї або декількох пар шарів корду, розташованих так, що нитки сусідніх шарів перехрещуються. Іншими словами, протектор, плечова зона і боковина – це ті ж самі шари корпусу. Таким чином, усі деформації шини легко передаються, в результаті чого відбувається:
|
Ефект використання радіальної технології в конструкції шини полягає у такому: кожна частина шини – протектор, плечова зона і боковина – працюють самостійно, а саме, під час руху деформація передається на окремі частини шини, не змінюючи при цьому пляму контакту. Це дає:
|
За способом герметизації розрізняють камерні і безкамерні шини.
Камерна шина – та, у якій повітряна порожнина утворюється герметизуючою камерою.
Безкамерна шина — це шина, у якій герметизуюча порожнина утворюється покришкою і ободом колеса за рахунок герметизуючого шару гуми, що має підвищену газонепроникність.

За конфігурацією профілю поперечного перерізу, залежно від співвідношення висоти профілю (Н) до його ширини (В), поділяються на шини: повнопрофільні (1) H/B>=0.8, широкопрофільні (2) Н/В=0.7, низькопрофільні і наднизькопрофільні (3) Н/В>=0.6.
За експлуатаційним призначенням профілі шин мають таку класифікацію:
- Дорожній малюнок – шашки або ребра, розділені канавками. Шини з дорожнім малюнком призначені для експлуатації переважно на дорогах з удосконаленим капітальним покриттям.
- Універсальний малюнок – шашки або ребра у центральній зоні бігової доріжки і ґрунтозачіпи по її краях. Шини з таким малюнком призначені для експлуатації на дорогах з удосконаленим полегшеним покриттям.
- Малюнок підвищеної прохідності – високі ґрунтозачіпи, розділені виїмками. Шини з таким малюнком призначені для експлуатації в умовах бездоріжжя і на м’яких ґрунтах.
- Зимовий малюнок – це малюнок, де виступи мають гострі кромки. Шини з таким малюнком призначені для експлуатації на засніжених і зледенілих дорогах і можуть бути оснащені шипами проти ковзання.
- Спрямований малюнок – несиметричний щодо радіальної площини колеса.
- Кар’єрний малюнок – масивні виступи різної конфігурації, розділені канавками.
- Сільськогосподарський малюнок – масивні грунтозачіпи у конфігурації «ялинка», ключка, поздовжні канавки.
Маркування
Метрична система
Приклад: 800/60R32 162A8
800 – умовна ширина профілю, мм
60 – відношення висоти профілю до ширини у % (іншими словами: якщо ширина профілю 800 мм, то його висота складатиме 60% від 800 мм = 480мм), якщо не вказаний – дорівнює 82.
R – шина має каркас радіального типу (якщо букви немає – шина діагонального типу). Поширена помилка: R часто вважають радіусом шини – це не правильно.
32 – посадковий діаметр шини (відповідає діаметру обода диску), дюйм
162 – індекс навантаження (також може бути вказане максимальне навантаження у кг – Max load), визначається за таблицею)
А8 – індекс швидкості, у цьому випадку дорівнює 40 км/год
Дюймова система
Приклад: 31х15.50-15 121B
31 – зовнішній діаметр шини, в дюймах
15.50 – ширина шини, в дюймах
15 – посадковий діаметр шини, в дюймах (те ж, що і в метричній системі)
121 – індекс навантаження
В – індекс швидкості, у цьому випадку дорівнює 50 км/год
Змішана система
Приклад: LT205/55R16 91V
- LT (опціонально, обов’язкове позначення за DOT) – функція шини (P – легковий автомобіль (Passenger car); LT – легка вантажівка (Light Truck); ST – для причепів/фургонів/возів (Special Trailer), не можна використовувати для легкових автомобілів/пікапів/вантажівок; T – тимчасова (використовується тільки для запасних шин))
- 205 — ширина профілю, мм
- 55 — відношення висоти профілю до ширини, %. Якщо не вказаний – дорівнює 82%.
- R — шина має каркас радіального типу (якщо букви немає – шина діагонального типу). Поширена помилка – R вважають літерою радіусу. Можливі варіанти: B – bias belt – діагонально-опоясана шина (каркас шини той самий, що й у діагональної шини, але є брекер, як в радіальній шині), D або не вказано – діагональний тип каркасу.
- 16 — посадковий діаметр шини (відповідає діаметру обода диску), дюйм.
- 91 — індекс навантаження (на деяких моделях додатково може бути вказане навантаження у кг – Max load).
- V — індекс швидкості (визначається за таблицею).
Можливі варіації:
- Індекс швидкості може розташовуватися у різних місцях маркування: 225/50SR16, 225/50SR16 89S, 225/50R16 89S
- Присутність літери C після діаметра, наприклад, 195/70R15C 104/102R, означає «комерційний». Така шина призначена для пікапів або вантажівок з підвищеною вантажопідйомністю.
- Після розміру можуть бути присутні літери XL, RF, SL, LL (наприклад, P235/75R-15 XL, P285/35R-19 LL). Вони означають відповідно підвищену (extra load, reinforced), стандартну (standard load), і знижену (light load) несучу здатність. В американському P-маркуванні XL відповідає максимально допустимому тиску 41 psi (280 kPa), SL і LL – 35 psi (240 kPa), в європейському маркуванні XL/RF відповідає 42 psi (290 kPa), SL – 36 psi (250 kPa) , LL відсутня. Відсутність цього позначення відповідає варіанту SL.
- Літери FR (наприклад, 215/45 R17 87V FR) після розміру означають шину з захистом обода диску. Захисний бортик на боковині низькопрофільної шини захищає диск і боковину самої шини від пошкодження під час проїзду по нерівностям дорожнього покриття на великій швидкості.
У рідкісних випадках (наприклад, у шин Michelin з системою PAX) посадковий діаметр може бути вказаний у міліметрах, наприклад, 190/65R390. Такі шини називаються міліметровими. Якщо після діаметра стоїть літера A – це означає асиметричний посадковий обід, тобто різні внутрішній і зовнішній діаметри посадочного обода. Наприклад, у разі 235/710R460A 104T внутрішній посадковий діаметр становитиме 470 мм, а зовнішній – 450 мм.

Міліметрові шини разомі з дюймовими дисками і навпаки – міліметрові диски з дюймовими шинами – поєднувати і використовувати не можна.
Перехід з метричної системи у дюймову і навпаки
Метрична система | Дюймова система |
D/E-C (800/60R32) С – посадковий діаметр D – ширина профілю Е – висота профілю |
АхВ-С (31х15.50-15) А – зовнішній діаметр В – ширина шини С – посадковий діаметр |
Перехід з метричної системи у дюймову | Перехід з дюймової системи у метричну |
А=С+2D*(E/100)25,4 B=D/25,4 |
D=B*25,4 E=100*(A-C)/2D/25.4 |
Індекс навантаження
LI | kg |
80 | 450 |
81 | 462 |
82 | 475 |
83 | 487 |
84 | 500 |
85 | 515 |
86 | 530 |
87 | 545 |
88 | 560 |
89 | 580 |
90 | 600 |
91 | 615 |
92 | 630 |
93 | 650 |
94 | 670 |
95 | 690 |
96 | 710 |
97 | 730 |
98 | 750 |
99 | 775 |
100 | 800 |
101 | 825 |
LI | kg |
102 | 850 |
103 | 875 |
104 | 900 |
105 | 925 |
106 | 950 |
107 | 975 |
108 | 1000 |
109 | 1030 |
110 | 1060 |
111 | 1090 |
112 | 1120 |
113 | 1150 |
114 | 1180 |
115 | 1215 |
116 | 1250 |
117 | 1285 |
118 | 1320 |
119 | 1360 |
120 | 1400 |
121 | 1450 |
122 | 1500 |
123 | 1550 |
LI | kg |
124 | 1600 |
125 | 1650 |
126 | 1700 |
127 | 1750 |
128 | 1800 |
129 | 1850 |
130 | 1900 |
131 | 1950 |
132 | 2000 |
133 | 2060 |
134 | 2120 |
135 | 2180 |
136 | 2240 |
137 | 2300 |
138 | 2360 |
139 | 2430 |
140 | 2500 |
141 | 2575 |
142 | 2650 |
143 | 2725 |
144 | 2800 |
145 | 2900 |
LI | kg |
146 | 3000 |
147 | 3075 |
148 | 3150 |
149 | 3250 |
150 | 3350 |
151 | 3450 |
152 | 3550 |
153 | 3650 |
154 | 3750 |
155 | 3875 |
156 | 4000 |
157 | 4125 |
158 | 4250 |
159 | 4375 |
160 | 4500 |
161 | 4625 |
162 | 4750 |
163 | 4875 |
164 | 5000 |
165 | 5150 |
166 | 5300 |
167 | 5450 |
LI | kg |
168 | 5600 |
169 | 5800 |
170 | 6000 |
171 | 6150 |
172 | 6300 |
173 | 6500 |
174 | 6700 |
175 | 6900 |
176 | 7100 |
177 | 7300 |
178 | 7500 |
179 | 7750 |
180 | 8000 |
181 | 8250 |
182 | 8500 |
183 | 8750 |
184 | 9000 |
185 | 9250 |
186 | 9500 |
187 | 9750 |
188 | 10000 |
189 | 10300 |
LI | kg |
190 | 10600 |
191 | 10900 |
192 | 11200 |
193 | 11500 |
194 | 11800 |
195 | 12150 |
196 | 12500 |
197 | 12850 |
198 | 13200 |
199 | 13600 |
200 | 14000 |
201 | 14500 |
202 | 15000 |
203 | 15500 |
204 | 16000 |
205 | 16500 |
206 | 17000 |
207 | 17500 |
208 | 18000 |
209 | 18500 |
210 | 19000 |
211 | 19500 |
Індекс швидкості
Індекс швидкості | Допустима швидкість, км/год | Індекс швидкості | Допустима швидкість, км/год |
A1 | 5 | K | 110 |
A2 | 10 | L | 120 |
A3 | 15 | M | 130 |
A4 | 20 | N | 140 |
A5 | 25 | P | 150 |
A6 | 30 | Q | 160 |
A7 | 35 | R | 170 |
A8 | 40 | S | 180 |
B | 50 | T | 190 |
C | 60 | U | 200 |
D | 65 | H | 210 |
E | 70 | V | 240 |
F | 80 | W | 270 |
G | 90 | Y | 300 |
J | 100 | ZR | більше 240 |