Конструкція шини
Основними «інгредієнтами» у виробництві шини є: гума, яка в свою чергу виготовляється з натуральних або синтетичних каучуків, а також кордова тканина (яка може бути виготовлена з металевих ниток), полімерні та текстильні нитки.
Структуру шини можна побачити нижче:

Структура шини:
1 — протектор;
2 — плечова частина;
3 — каркас;
4 — бічна частина (боковина, крило шини);
5 — брекер і подушковий шар;
6 — додаткова вставка у плечовій зоні(зелен.кол.);
7 — бортове кільцу; 8 — бортова частина.
Протектор – зовнішня масивна гумова частина покришки, як правило, розчленована у вигляді малюнка, що забезпечує зчеплення колеса з дорогою і захищає брекер і каркас від пошкоджень.
Плечова частина (зона) – частина протектора покришки, яка розташована між біговою доріжкою і бічною стінкою.
Каркас покришки – частина покришки, що складається з одного або декількох шарів прогумованого корду, закріплених на бортових кільцях, при накачаній газом або повітрям шині сприймає зусилля, що виникають під час експлуатації транспортного засобу.
Бічна частина (крило шини) – бічна частина покришки, розташована між плечовою зоною і бортом, яка складається з гумовокордних шарів каркасу, розділених гумовими прошарками, і яка захищена покривною гумою – боковиною.
Брекер – частина покришки, що складається з шарів корду або гуми і розташована між каркасом і протектором.
Бортове кільце – жорстка, практично нерозтяжна частина покришки, що складається з одного або декількох кілець, виготовлених, як правило, з багатьох витків сталевого дроту, що забезпечує посадку і фіксацію покришки на ободі колеса.
За типом конструкції залежно від орієнтації ниток корду в каркасі розрізняють шини:
Діагональні

Радіальні

Сіра зона: шина без навантаження
Зона, позначена пунктиром: шина під навантаженням
| Діагональна шина | Радіальна шина |
Діагональна шина має каркас з однієї або декількох пар шарів корду, розташованих так, що нитки сусідніх шарів перехрещуються. Іншими словами, протектор, плечова зона і боковина – це ті ж самі шари корпусу. Таким чином, усі деформації шини легко передаються, в результаті чого відбувається:
|
Ефект використання радіальної технології в конструкції шини полягає у такому: кожна частина шини – протектор, плечова зона і боковина – працюють самостійно, а саме, під час руху деформація передається на окремі частини шини, не змінюючи при цьому пляму контакту. Це дає:
|
За способом герметизації розрізняють камерні і безкамерні шини.
Камерна шина – та, у якій повітряна порожнина утворюється герметизуючою камерою.
Безкамерна шина — це шина, у якій герметизуюча порожнина утворюється покришкою і ободом колеса за рахунок герметизуючого шару гуми, що має підвищену газонепроникність.

За конфігурацією профілю поперечного перерізу, залежно від співвідношення висоти профілю (Н) до його ширини (В), поділяються на шини: повнопрофільні (1) H/B>=0.8, широкопрофільні (2) Н/В=0.7, низькопрофільні і наднизькопрофільні (3) Н/В>=0.6.
За експлуатаційним призначенням профілі шин мають таку класифікацію:
- Дорожній малюнок – шашки або ребра, розділені канавками. Шини з дорожнім малюнком призначені для експлуатації переважно на дорогах з удосконаленим капітальним покриттям.
- Універсальний малюнок – шашки або ребра у центральній зоні бігової доріжки і ґрунтозачіпи по її краях. Шини з таким малюнком призначені для експлуатації на дорогах з удосконаленим полегшеним покриттям.
- Малюнок підвищеної прохідності – високі ґрунтозачіпи, розділені виїмками. Шини з таким малюнком призначені для експлуатації в умовах бездоріжжя і на м’яких ґрунтах.
- Зимовий малюнок – це малюнок, де виступи мають гострі кромки. Шини з таким малюнком призначені для експлуатації на засніжених і зледенілих дорогах і можуть бути оснащені шипами проти ковзання.
- Спрямований малюнок – несиметричний щодо радіальної площини колеса.
- Кар’єрний малюнок – масивні виступи різної конфігурації, розділені канавками.
- Сільськогосподарський малюнок – масивні грунтозачіпи у конфігурації «ялинка», ключка, поздовжні канавки.
Маркування
Метрична система
Приклад: 800/60R32 162A8
800 – умовна ширина профілю, мм
60 – відношення висоти профілю до ширини у % (іншими словами: якщо ширина профілю 800 мм, то його висота складатиме 60% від 800 мм = 480мм), якщо не вказаний – дорівнює 82.
R – шина має каркас радіального типу (якщо букви немає – шина діагонального типу). Поширена помилка: R часто вважають радіусом шини – це не правильно.
32 – посадковий діаметр шини (відповідає діаметру обода диску), дюйм
162 – індекс навантаження (також може бути вказане максимальне навантаження у кг – Max load), визначається за таблицею)
А8 – індекс швидкості, у цьому випадку дорівнює 40 км/год
Дюймова система
Приклад: 31х15.50-15 121B
31 – зовнішній діаметр шини, в дюймах
15.50 – ширина шини, в дюймах
15 – посадковий діаметр шини, в дюймах (те ж, що і в метричній системі)
121 – індекс навантаження
В – індекс швидкості, у цьому випадку дорівнює 50 км/год
Змішана система
Приклад: LT205/55R16 91V
- LT (опціонально, обов’язкове позначення за DOT) – функція шини (P – легковий автомобіль (Passenger car); LT – легка вантажівка (Light Truck); ST – для причепів/фургонів/возів (Special Trailer), не можна використовувати для легкових автомобілів/пікапів/вантажівок; T – тимчасова (використовується тільки для запасних шин))
- 205 — ширина профілю, мм
- 55 — відношення висоти профілю до ширини, %. Якщо не вказаний – дорівнює 82%.
- R — шина має каркас радіального типу (якщо букви немає – шина діагонального типу). Поширена помилка – R вважають літерою радіусу. Можливі варіанти: B – bias belt – діагонально-опоясана шина (каркас шини той самий, що й у діагональної шини, але є брекер, як в радіальній шині), D або не вказано – діагональний тип каркасу.
- 16 — посадковий діаметр шини (відповідає діаметру обода диску), дюйм.
- 91 — індекс навантаження (на деяких моделях додатково може бути вказане навантаження у кг – Max load).
- V — індекс швидкості (визначається за таблицею).
Можливі варіації:
- Індекс швидкості може розташовуватися у різних місцях маркування: 225/50SR16, 225/50SR16 89S, 225/50R16 89S
- Присутність літери C після діаметра, наприклад, 195/70R15C 104/102R, означає «комерційний». Така шина призначена для пікапів або вантажівок з підвищеною вантажопідйомністю.
- Після розміру можуть бути присутні літери XL, RF, SL, LL (наприклад, P235/75R-15 XL, P285/35R-19 LL). Вони означають відповідно підвищену (extra load, reinforced), стандартну (standard load), і знижену (light load) несучу здатність. В американському P-маркуванні XL відповідає максимально допустимому тиску 41 psi (280 kPa), SL і LL – 35 psi (240 kPa), в європейському маркуванні XL/RF відповідає 42 psi (290 kPa), SL – 36 psi (250 kPa) , LL відсутня. Відсутність цього позначення відповідає варіанту SL.
- Літери FR (наприклад, 215/45 R17 87V FR) після розміру означають шину з захистом обода диску. Захисний бортик на боковині низькопрофільної шини захищає диск і боковину самої шини від пошкодження під час проїзду по нерівностям дорожнього покриття на великій швидкості.
У рідкісних випадках (наприклад, у шин Michelin з системою PAX) посадковий діаметр може бути вказаний у міліметрах, наприклад, 190/65R390. Такі шини називаються міліметровими. Якщо після діаметра стоїть літера A – це означає асиметричний посадковий обід, тобто різні внутрішній і зовнішній діаметри посадочного обода. Наприклад, у разі 235/710R460A 104T внутрішній посадковий діаметр становитиме 470 мм, а зовнішній – 450 мм.
Міліметрові шини разомі з дюймовими дисками і навпаки – міліметрові диски з дюймовими шинами – поєднувати і використовувати не можна.
Перехід з метричної системи у дюймову і навпаки
| Метрична система | Дюймова система |
| D/E-C (800/60R32) С – посадковий діаметр D – ширина профілю Е – висота профілю |
АхВ-С (31х15.50-15) А – зовнішній діаметр В – ширина шини С – посадковий діаметр |
| Перехід з метричної системи у дюймову | Перехід з дюймової системи у метричну |
| А=С+2D*(E/100)25,4 B=D/25,4 |
D=B*25,4 E=100*(A-C)/2D/25.4 |
Індекс навантаження
| LI | kg |
| 80 | 450 |
| 81 | 462 |
| 82 | 475 |
| 83 | 487 |
| 84 | 500 |
| 85 | 515 |
| 86 | 530 |
| 87 | 545 |
| 88 | 560 |
| 89 | 580 |
| 90 | 600 |
| 91 | 615 |
| 92 | 630 |
| 93 | 650 |
| 94 | 670 |
| 95 | 690 |
| 96 | 710 |
| 97 | 730 |
| 98 | 750 |
| 99 | 775 |
| 100 | 800 |
| 101 | 825 |
| LI | kg |
| 102 | 850 |
| 103 | 875 |
| 104 | 900 |
| 105 | 925 |
| 106 | 950 |
| 107 | 975 |
| 108 | 1000 |
| 109 | 1030 |
| 110 | 1060 |
| 111 | 1090 |
| 112 | 1120 |
| 113 | 1150 |
| 114 | 1180 |
| 115 | 1215 |
| 116 | 1250 |
| 117 | 1285 |
| 118 | 1320 |
| 119 | 1360 |
| 120 | 1400 |
| 121 | 1450 |
| 122 | 1500 |
| 123 | 1550 |
| LI | kg |
| 124 | 1600 |
| 125 | 1650 |
| 126 | 1700 |
| 127 | 1750 |
| 128 | 1800 |
| 129 | 1850 |
| 130 | 1900 |
| 131 | 1950 |
| 132 | 2000 |
| 133 | 2060 |
| 134 | 2120 |
| 135 | 2180 |
| 136 | 2240 |
| 137 | 2300 |
| 138 | 2360 |
| 139 | 2430 |
| 140 | 2500 |
| 141 | 2575 |
| 142 | 2650 |
| 143 | 2725 |
| 144 | 2800 |
| 145 | 2900 |
| LI | kg |
| 146 | 3000 |
| 147 | 3075 |
| 148 | 3150 |
| 149 | 3250 |
| 150 | 3350 |
| 151 | 3450 |
| 152 | 3550 |
| 153 | 3650 |
| 154 | 3750 |
| 155 | 3875 |
| 156 | 4000 |
| 157 | 4125 |
| 158 | 4250 |
| 159 | 4375 |
| 160 | 4500 |
| 161 | 4625 |
| 162 | 4750 |
| 163 | 4875 |
| 164 | 5000 |
| 165 | 5150 |
| 166 | 5300 |
| 167 | 5450 |
| LI | kg |
| 168 | 5600 |
| 169 | 5800 |
| 170 | 6000 |
| 171 | 6150 |
| 172 | 6300 |
| 173 | 6500 |
| 174 | 6700 |
| 175 | 6900 |
| 176 | 7100 |
| 177 | 7300 |
| 178 | 7500 |
| 179 | 7750 |
| 180 | 8000 |
| 181 | 8250 |
| 182 | 8500 |
| 183 | 8750 |
| 184 | 9000 |
| 185 | 9250 |
| 186 | 9500 |
| 187 | 9750 |
| 188 | 10000 |
| 189 | 10300 |
| LI | kg |
| 190 | 10600 |
| 191 | 10900 |
| 192 | 11200 |
| 193 | 11500 |
| 194 | 11800 |
| 195 | 12150 |
| 196 | 12500 |
| 197 | 12850 |
| 198 | 13200 |
| 199 | 13600 |
| 200 | 14000 |
| 201 | 14500 |
| 202 | 15000 |
| 203 | 15500 |
| 204 | 16000 |
| 205 | 16500 |
| 206 | 17000 |
| 207 | 17500 |
| 208 | 18000 |
| 209 | 18500 |
| 210 | 19000 |
| 211 | 19500 |
Індекс швидкості
| Індекс швидкості | Допустима швидкість, км/год | Індекс швидкості | Допустима швидкість, км/год |
| A1 | 5 | K | 110 |
| A2 | 10 | L | 120 |
| A3 | 15 | M | 130 |
| A4 | 20 | N | 140 |
| A5 | 25 | P | 150 |
| A6 | 30 | Q | 160 |
| A7 | 35 | R | 170 |
| A8 | 40 | S | 180 |
| B | 50 | T | 190 |
| C | 60 | U | 200 |
| D | 65 | H | 210 |
| E | 70 | V | 240 |
| F | 80 | W | 270 |
| G | 90 | Y | 300 |
| J | 100 | ZR | більше 240 |
