Про колеса
Однією зі складових частин конструкції транспортного засобу є колесо. Щоб колеса могли повною мірою виконувати свої завдання, важливо, щоб вони відповідали типу шини, а також умовам експлуатації та обслуговування. Умови використання колеса насамперед визначаються тим, з якою метою застосовується транспортний засіб.
Види колісної техніки
Види колісної техніки класифікуються за сферою застосування:
- легкові машини;
- автомобілі середньої вантажопідйомності;
- транспорт підвищеної прохідності;
- автобуси і тролейбуси;
- лісові та дорожні автомобілі;
- сільськогосподарські машини.
Обіддя для коліс теж мають свою класифікацію. Вони поділяються на роз’ємні і нероз’ємні. У першому випадку обіддя матимуть кілька елементів, а в другому – один. Залежно від того, для якої сфери вони застосовуються, використовується той чи інший тип. Наприклад, як обіддя для сільськогосподарської техніки, тракторів і легкових авто застосовуються нероз’ємні варіанти. Для таких видів транспорту як тролейбуси, причепи, автобуси та вантажні машини застосовуються обидва види обіддя.
Колеса поділяють на такі види:
- Дискові роз’ємні вироби. Основною сферою їх використання є транспорт середньої і малої місткості. Такі види коліс застосовуються разом з шинами без камер. Існують варіанти зі знімними елементами, які активно експлуатуються у транспорті з великими показниками місткості.
- Бездискові варіанти знайшли своє застосування у транспорті з великими показниками підйому вантажів. Конструкція такого виду коліс може бути або поздовжньо-розбірною, або поперечно-розбірною. Колеса без дисків мають низку переваг. Наприклад, вони дозволяють у кілька разів збільшити навантаження, а також термін експлуатації виробу.
- Колеса широкопрофільні, перш за все, відрізняються від інших видів збільшеною майже вдвічі шириною профілю, яка впливає на міцність бортової частини і каркасу. Основною сферою використання такого виду коліс є машини з високою прохідністю.
- Вироби, призначені для пневматичних і аркових шин, необхідні для того, щоб машини могли вільно проїжджати навіть у тих місцях, де немає якісної дороги. Існують два варіанти конструкції цього виробу. У першому використовується м’яке ущільнення для бортової частини, а у другому – жорстке. Перший варіант є популярнішим, тому можна знайти варіанти з дисками і без них.
- Великогабаритні колеса знайшли своє застосування для самоскидів, які мають велику вантажопідйомність. Шини будуть прикріплені на бездискові колеса спеціального типу.
До виробництва коліс для безкамерних шин висуваються високі вимоги – збільшені показники герметичності і жорсткості. Завдяки цьому вони можуть протистояти зовнішньому впливу.
Термінологія
Пропонуємо вам ознайомитися з основними термінами, які використовувалися у цій статті:
Колесо – вузол, який обертається і передає навантаження. Його розташування: між шиною і маточиною. Головними деталями колеса є диск і обід.
Диск – компонент колеса, що з’єднує обід і маточину.
Обід – компонент колеса, на який кріпиться шина.
Колесо одинарне – це колесо в єдиному екземплярі, яке встановлюється на одній маточині.
Здвоєне колесо – це два різних колеса, які монтуються на одній маточині.
Колесо з вильотом обода (нульовим, позитивним або негативним) – різні види коліс, які можуть відрізнятися один від одного тим, як вони встановлюються на маточину по відношенню до площини. У разі нульового вильоту обода привалкова площина буде збігатися з центральною площиною обертання обода. При позитивному варіанті вильоту обода буде певне зміщення у бік поздовжньої осі машини. Негативний виліт відповідно зміщений від поздовжньої осі. Вказівку виду вильоту можна побачити у технічній документації або в маркуванні на виробі ( «+» чи «-»).
Колесо дискове – виріб складається з диску і обода.
Колеса з відсутнім диском – виріб, у якому обід кріпиться до маточини.
Колесо складене – пристрій, до складу якого входить частина обода і диск, які вбудовуються у пристрій обода. Іноді виробники створюють диск, який приварюється до кожної частини обода.
Оборотне колесо – виріб, зібраний будь-якою частиною диску з маточиною, що дозволяє створювати негативний або позитивний виліт.
Регульований варіант колеса – коли обід розміщений щодо диску на відстані L, або коли у пристрої є крутний компонент.
Конструкція колеса

На рисунку 1.1 зображені різні види коліс, де а) представлятиме одинарне колесо, б) здвоєне, в), д) і г) – колеса з вильотом 0, + и -. Бездискове колесо – е) Регульовані пристрої можна побачити на малюнку ж) і з). Перша буква відповідає ручному регулюванню, а друга – із застосуванням крутного компонента. Конструкцію складеного пристрою можна побачити на малюнку и). к) Буде колесо оборотне.
Маркування цифрами теж має своє позначення:
1 – слід від обертання обода по центральній площині.
2 – безпосередній обід;
3 – диск.
4 – отвори із кріпленнями.
5 – центральна частина.
6 – різні елементи кріплення.
7 – маточина.
8 – напрямок скоба.
9 – планки для гвинтових завдань.
10 – площина диска, яка має назву привалкова площина.
11 – закраїна в області бортів.

На рисунку 1.2 показані головні частини колеса.
Основними компонентами є такі:
- Пневматична шина (№1).
- Обід (№ 2).
- Диск (№ 3).
- Кріпильні отвори (№ 4).
- Привалкова площина (№5).
- Центральний отвір (№ 6).
- Бортове кільце (№ 7).
- Кільце замкове (№ 8).
- Фундаментальна частина обода (№ 9).
- Отвори для вентиляції (№ 10).
На рисунку показані два варіанти колеса: з нероз’ємним (а) і роз’ємним ободом (б).
Головні характеристики ободного профілю:
- діаметр виробу;
- його ширина;
- співвідношення закраїн бортів.
Іншими показниками коліс є:
- Розміри колеса в частині приєднання до маточини. Ця величина є стандартною залежно від таких факторів, як діаметр розташування, кількість отворів на маточині, діаметр центрального отвору на диску, а також від параметру конічних і сферичних фасок. Від величини діаметра кріплень на диску залежить термін служби виробу і його маса. Стандартні розміри також залежать від того, яким чином вони будуть центруватися на маточині.
- Відстані для здвоєних коліс між центрами. Виліт обода є постійною величиною майже для всіх видів коліс, крім тракторів. У цьому випадку виліт обода регулюється ступінчастим і безступінчатим методами. Установка вильоту здійснюється або вручну, або за допомогою обертового елемента на колесі. У другому випадку до обода кріпляться спеціальні планки, на яких диск може вільно пересуватися.
Маркування коліс і обіддя
Основні види обіддя:
- Роз’ємні. Вони мають профіль або плоский, або під кутом 5 градусів. По бортах і посередині можуть бути шини.
- Нероз’ємні обіддя. Профілі такого виду бувають або глибокими, або дуже глибокими. Вони можуть зберігати симетричність, а можуть і не зберігати.
Для того, щоб розпізнати позначення обіддя, необхідно розуміти, які параметри можуть бути зафіксовані на маркуванні. Згідно з міжнародними та національними нормами, основні елементи, які знайшли своє місце у маркуванні обіддя, будуть такі:
- Види профілю обода.
- Форма закраїни борту і її висота.
- Ширина профілю.
- Тип посадкових полиць. Ці показники можуть бути додані після позначення діаметра виробу. Так, позначення 5½Jх14Н (4½Jх13Н2, 6Jх15Н2) може означати профілі посадкової частини обода: Н – односторонній, Н2 – двосторонній. На вид вони можуть бути круглими, плоскими або комбінованими.
- Наявність симетрії на профілі йде із позначкою S. Якщо в маркуванні буде позначка, наприклад, 5½Jх14Н-S, то це вказує на наявність симетрії на ободі.
- Вказівка на те, чи є обід роз’ємним чи ні. Наприклад, якщо між показниками стоїть знак тире (-), то це свідчить про те, що обід є роз’ємним. Для нероз’ємних ободів застосовується х.
- Діаметр обода і його ширина. Ці дані вказуються або у міліметрах, або в дюймах.
У наш час позначення обідів є стандартними для всієї Європи, оскільки були прийняті стандарти Європейською технічною організацією по шинам і ободам. Український стандарт позначення має маркування ДСТУ 3-010-2000.
Винятком у плані позначення є трактори нероз’ємні обіддя. Щоб зрозуміти, який тип глибини монтажного струмка використовується, перед позначенням основних символів ставиться або значок W, або DW. Перший означає глибокий, другий – особливо глибокий.
Згідно з міжнародними стандартами, можлива вказівка типорозміру в іншому порядку. Дані у такому разі будуть розташовуватися не звичним методом. Типорозмір прийнято позначати так, як це зроблено в ободі, який до нього входить.