Здвоєні колеса


Останнім часом фермери все більше уваги приділяють питанню переущільнення ґрунту як одному з найпотужніших чинників його деградації. Йдеться про наслідки, викликані тиском на ґрунт техніки на колісному і гусеничному ходу. Для нормального розвитку рослини необхідний баланс твердих частинок ґрунту, води і повітря у співвідношенні 50:30:20. Якщо порушити ці пропорції, врожайність значно знижується, що підтверджується багаторазовими дослідженнями американських фахівців у галузі сільського господарства (показники врожайності зернових знижувалися на 8-13%).

З плином часу ущільнення може збільшуватися. Внаслідок тиску на ґрунт з боку тракторів і робочого обладнання на деякій глибині утворюється так звана «плужна підошва», яка ускладнює проникнення коренів у глибину ґрунту і надходження необхідної вологи і поживних елементів. Для усунення цього ущільнення потрібно здійснити культиваційні роботи, які потребують чималих вкладень грошових коштів, витрат палива і часу.

На поданому нижче малюнку можемо спостерігати зріз верхніх шарів неущільненого і переущільненого ґрунту, що наочно демонструє, на скільки скорочується простір для повітря і води під дією коліс і гусениць сільськогосподарської техніки.

Для збереження і відновлення родючості ґрунту необхідно вирощувати сільськогосподарські культури без його руйнування і ущільнення.

 

Як обробляти ґрунт без його ущільнення?

 

У цій статті ми розповімо про найефективніший спосіб вирішення такого завдання. Всю техніку можна подати як систему для обробки ґрунту і рослин, що складається з двох частин: обробного знаряддя і машини (тягача), яка пересуває це знаряддя.

Тягове зусилля на гаку – це ключовий показник, що визначає здатність машини тягнути робоче обладнання, яке обробляє ґрунт.

Потужність на гаку – це показник продуктивності трактора, залежить від тягового зусилля на причіпний скобі при робочій швидкості.

Тягові якості колісного трактора залежать від його маси, площі плями контакту шин і тиску, який він здійснює на ґрунт. Доведено, що завдяки більшій площі плями контакту розвивається більше тягове зусилля. Досягти бажаних результатів можна шляхом здвоювання і строювання передніх і задніх коліс техніки, встановивши більш низький тиск у шини.

Застосування здвоєних коліс знижує питомий тиск на ґрунт і у 1,5-2 рази зменшує ущільнення по сліду трактора, підвищує прохідність техніки на вологих ґрунтах (особливо під час весняно-польових робіт). Збільшує тягові зусилля і істотно знижує витрату палива (на 15-25%). Здвоєні колеса передають потужність на ґрунт ефективніше, ніж одинарні колеса (за умови однакового ККД силових передач машин), у зв’язку з чим можна обробити на 10% більше площі, відповідно – економити час і паливо.

Ще одним важливим показником є ​​коефіцієнт пробуксовування. Тиск шини на опорну поверхню призводить до невеликого зсуву частини ґрунту, внаслідок чого відбувається пробуксовування і сповільнюється швидкість руху вперед. Для повнопривідних тракторів характерне 15-ти відсоткове пробуксовування, тобто кожне восьме обертання колеса не сприяє просуванню, але на нього все одно витрачається паливо. Зазвичай система здвоєних коліс дозволяє розвивати максимальну потужність на гаку, приблизно, за 3-5% -ого пробуксовування, у порівнянні з одинарними колесами збільшується потужність на 10-15%, а корисна робота не виконується лише при кожному 25-му обертанні колеса.

За даними незалежних досліджень, кожен сантиметр осідання шин у ґрунт призводить до збільшення витрати палива на 10%. Це пояснюється «ефектом бульдозера», викликаного високим опором коченню шин, які при великому тиску повітря врізаються у ґрунт. При осіданні шин на 2 см витрата палива збільшується на 20%, а при осіданні на 10 см – витрата зростає більш ніж на 50%. Єдине розв’язання проблеми глибокої колії полягає у зниженні тиску повітря у шинах. У такому випадку потрібно зменшити і навантаження на шини, що знижує робочі показники техніки. Вихід – установка здвоєних коліс і зниження тиску у шинах. Комбінація цих способів дозволяє домогтися найкращого результату.

Особливу увагу варто приділити міжрядній обробці ґрунту, вона має проводитись вчасно у стислі терміни. До таких робіт належать:

  • руйнування ґрунтової кірки;
  • розпушування ґрунту;
  • знищення бур’янів;
  • проріджування або букетування рослин у рядках;
  • підгортання;
  • внесення добрив у період росту або підживлення рослин;
  • зрошення;
  • боротьба зі шкідниками і хворобами просапних культур.

Глибина обробки встановлюється з урахуванням її призначення, стану рослин і погодних умов. За посушливих умов обробка проводиться без вивертання нижніх вологих шарів ґрунту, а за умов надмірного зволоження, навпаки, глибше розпушування застосовують з метою полегшити доступ повітря до коріння рослин.

Між рослинами у рядках і обробленою ділянкою міжрядь залишають захисну зону, щоб культурні рослини під час обробки не пошкоджувались і не засипалися землею.

Така обробка здійснюється на тракторах, які комплектуються вузькими одинарними колесами. Проте їх тиск на ґрунт дуже великий, що викликає надмірне його ущільнення, утворення «грудки», колії, перешкоджає проникненню вологи у кореневу систему рослини, а пляма контакту (зчеплення) з грунтом обмежена, а отже, обмежена і сила тяги, і швидкість обробки. На пухкому ґрунті такі трактори пробуксовують. Для усунення цього недоліку були створені трактори з приводом на всі колеса, але такі машини відрізняються великою вагою. Таким чином, було розв’язане питання пробуксовування, але не ущільнення землі. На сьогоднішній день вихід із ситуації, що склалася, ОДИН – установка на трактор здвоєних вузьких коліс під необхідну колію і міжряддя. 

Наше підприємство спеціалізується на комплексних колісних рішеннях. Виробничі можливості дозволяють вирішити колісні завдання будь-якої складності і для будь-якої техніки. Здвоєними колесами можна комплектувати техніку будь-якого виробника, починаючи від вітчизняних (МТЗ, ХТЗ, ПМЗ) до імпортних (John Deere, Case, Massey Ferguson, NewHolland, Deutz Fahr, Fandt, Claas та ін.).